KRUIZER (NEMERE II)
ZGODOVINA HAJO
Klasični križar (Square Metre Yacht ali Skerry Cruiser v angleščini, Scharenkreuzer ali Schärenkreuzer v nemščini) je tip jadrnice, ki je običajno izdelan iz lesa po t.i. pravilu kvadratnih metrov, pravilih za to razred ladij. Izvira iz Švedske in je bil predvsem razširjen v Baltiku, čeprav so bile nekatere klase priljubljene tudi v preostali Evropi in Združenih državah. Različne klase klasičnih križarjev niso izdelane po natančno določenem dizajnu, kar pomeni, da plovila iste klase niso identična, vendar ker sledijo istim pravilom, so primerljiva tako po velikosti kot po zmogljivosti. Večina klasičnih križarjev so dolge, ozke ladje z nizko palubo in visokimi jadri.
Prvi domači križarji so pripadali razredu 40. Kálmán Kandó, inženir, znan po vsej Evropi, ki je izumil po njem poimenovane električne lokomotive, je leta 1924 naročil načrte pri nemškem ladjedelcu Adamu Harmsu. Njegovo plovilo je izdelalo podjetje Balaton Yachtbuilding Company, jadrnica GLÓRIA pa je bila porinjena leta 1925. Leto pozneje je Jenő Moldoványi, prav tako po načrtih Adama Harmsa, pri Balaton Yachtbuilding Company naročil izdelavo križarja NEMERE 40 (ta škunski križar je danes med jadralci znan kot Kisnemere, saj je leta 1944 eden od 75 križarjev prav tako nosil ime Nemere). Obe ladji sta po večkratnih predelavah še danes v uporabi. Potrebnih je bilo sedemnajst let, da so izdelali še dodatnih 40 križarjev, razred pa je bil dopolnjen z dvema dodatnima enotama. ADDIO III je bil dokončan leta 1943, TABU pa leta 1944.
Vrnimo se k videzu drugih križarskih razredov. Leta 1927 so izdelali tri križarje 22 in enega križarja 30. Prvi 22er, SIRICCO, je izdelal dr. Miklós Tuss, drugega, ZULU, László Kerényi, tretjega, KARAKÁN, pa Krayer Krauss Arnold. Prvi 30er je bil RABONBÁN, ki ga je naročil dr. Gábor Ugron, verjetno v Nemčiji. 22er so najverjetneje izdelali po načrtih Jenőja Benacska. SIROCCO je bil izdelan v Budimpešti, KARAKÁN v lesarski delavnici v Veszprému, ZULU pa pri Balaton Yachtbuilding Company. SIROCCO je osvojil štiri naslove prvaka, 24. avgusta 1929 pa je postavil rekord na razdalji med Kenese in Keszthely z časom 5 ur 53 minut, dosežek, ki je bil dosežen pred 78 leti, kar dokazuje dejstvo, da je današnji rekord 3 ure 40 minut. RABONBÁN je leta 1934 zmagal na prvi dirki za Modro vrvico in je bil enkrat prvak. Drugi 30er je bil porinjen leta 1928 in poimenovan EMESE, izdelal pa ga je István Schuller, pisatelj in proizvajalec.
Preberite več:http://www.scharenkreuzer.hu/balatoni_scharen_tortenet.html